4ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας
ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ 2024-2025
Ο παρών κανονισμός λειτουργίας αποτελεί το επιστέγασμα της διαβούλευσης των μελών της σχολικής κοινότητας. Ως αποτέλεσμα ενδελεχούς και δημοκρατικού διαλόγου δεσμεύει όλα τα μέλη της.
ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ
Η Διεύθυνση του Σχολείου, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές, οι γονείς/κηδεμόνες και το βοηθητικό προσωπικό δεσμεύονται ότι οι μεταξύ τους σχέσεις θα διέπονται από αμοιβαίο σεβασμό. Η επικοινωνία θα γίνεται στο πλαίσιο του δημοκρατικού διαλόγου και θα καλλιεργούνται η αναγνώριση και η ανοχή του άλλου, η αλληλεγγύη, η υπευθυνότητα και η συνέπεια. Τα μέλη στης σχολικής κοινότητας δεσμεύονται ότι δεν θα κάνουν διακρίσεις με βάση το φύλο, το χρώμα, τη θρησκεία, τη φυλή και τα σωματικά χαρακτηριστικά.
ΘΕΣΜΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ
Ο Σύλλογος Διδασκόντων, η Διεύθυνση του Σχολείου, τα Πενταμελή Συμβούλια των τμημάτων, το Δεκαπενταμελές Συμβούλιο των μαθητών του Σχολείου και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων δεσμεύονται ότι θα συνεργάζονται για την εύρυθμη και ποιοτική λειτουργία του σχολείου, καθώς και για την πρόληψη και επίλυση προβλημάτων.
Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας συγκροτείται το Σχολικό Συμβούλιο από τρεις εκπροσώπους του Συλλόγου Διδασκόντων, ένα εκπρόσωπο του ΔΣ του Συλλόγου Γονέων, δύο εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ένα εκπρόσωπο της Μαθητικής Κοινότητας. Έργο του είναι: «η εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του σχολείου με κάθε πρόσφορο τρόπο, η καθιέρωση τρόπων επικοινωνίας διδασκόντων και οικογενειών των μαθητών και του σχολικού περιβάλλοντος».
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΟΝΕΩΝ/ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Η επικοινωνία μεταξύ Σχολείου και των γονέων/κηδεμόνων είναι καθοριστικός παράγοντας για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Οι γονείς/κηδεμόνες μπορούν να επικοινωνούν με το σχολείο με τους ακόλουθους τρόπους:
- Τηλεφωνικά, κατά τις εργάσιμες μέρες και ώρες
- Μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
Για επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς ορίζεται συγκεκριμένη ώρα κάθε εβδομάδα κατά την οποία ο κάθε εκπαιδευτικός δέχεται και συνεργάζεται με τους γονείς. Για δια ζώσης επικοινωνία με τη Διεύθυνση του σχολείου θα πρέπει να προηγείται τηλεφωνική επικοινωνία, ώστε αυτή να μη συμπίπτει με διδακτικές ή άλλες ανειλημμένες υποχρεώσεις.
Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνουν το Σχολείο για κάθε αλλαγή των στοιχείων επικοινωνίας.
Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης, κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο/η γονέας/κηδεμόνας/ασκών την επιμέλεια για να παραλάβει το παιδί του/της και το παραλαμβάνει, αφού πρώτα ενυπόγραφα δηλώσει ενώπιον της Διεύθυνσης της σχολικής μονάδας .
ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Το Σχολείο αρχίζει τη λειτουργία του στις 8.15 και ολοκληρώνει τις 7 διδακτικές ώρες στις 14.10 . Οι μαθητές γίνονται δεκτοί από τις 8.00.
ΠΡΩΙΝΗ ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ
Οι μαθητές/τριες οφείλουν να βρίσκονται στο Σχολείο έγκαιρα. Μετά την πρωινή συγκέντρωση η εξώπορτα κλείνει. Όσοι/ες προσέρχονται με καθυστέρηση παραμένουν σε καθορισμένο, εκ των προτέρων, χώρο στο σχολείο και εισέρχονται στην τάξη τους, μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής ώρας. Η καθυστερημένη προσέλευση μαθητή/τριας μετά την είσοδο του/της εκπαιδευτικού στην αίθουσα θεωρείται απουσία. (ΦΕΚ 5587 Β΄) και (ΦΕΚ 5130 Β΄) άρθρο 20 παρ.7.
ΕΦΗΜΕΡΙΕΣ
Με πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων ορίζονται εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί, οι οποίοι μεριμνούν για την προστασία και τη σωματική ακεραιότητα των μαθητών, τον έλεγχο καθαριότητας των σχολικών χώρων και με ό,τι έχει σχέση με την υγιεινή και την ασφάλειά τους.
Οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί: Προσέρχονται στο Σχολείο 15′ πριν την έναρξη των μαθημάτων. Ελέγχουν την καθαριότητα των κοινόχρηστων χώρων και της αυλής. Φροντίζουν για τη σύνταξη των μαθητών στην πρωινή προσευχή. Είναι αρμόδιοι για την τήρηση του ωραρίου διδασκαλίας και των διαλειμμάτων (κουδούνι). Συνεργάζονται με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς για την αποχώρηση όλων των μαθητών από τις αίθουσες κατά τα διαλείμματα και κατά τη λήξη του διδακτικού ωραρίου. Επιτηρούν τους μαθητές στα διαλείμματα με βάση την οριζόμενη κατανομή χώρων, ώστε να υπάρχει παντού επίβλεψη, η οποία είναι απαραίτητη για την ασφάλεια των μαθητών. Ελέγχουν τον αύλειο χώρο, ώστε να αποτρέπεται η προσέγγιση ή η είσοδος ατόμων που δεν έχουν σχέση με τη σχολική κοινότητα. (ΦΕΚ 5387 Β΄ 26-09-2024)
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, ο Διευθυντής του Σχολείου και οι εκπαιδευτικοί είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια των μαθητών. (143074/ΓΔ4/17-11-2022 του Υπουργείου Παιδείας).
Δεν επιτρέπεται η είσοδος στο σχολικό χώρο ατόμων που δεν έχουν σχέση μ’ αυτόν. Η είσοδος επιτρέπεται μόνο σε γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών, σε σχολικούς φορείς και σε όσους ζητούν κατόπιν αιτήσεώς τους να ικανοποιηθεί κάποιο αίτημά τους. Δεν επιτρέπεται η επικοινωνία δια μέσω των κιγκλιδωμάτων. Οι είσοδοι της αυλής μετά το χτύπημα του κουδουνιού κλείνουν και στη συνέχεια η οποιαδήποτε είσοδος και έξοδος γίνεται ελεγχόμενα.
Σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού, οι μαθητές/τριες δεν πρέπει να διαταράσσουν την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, παραμένοντας ήσυχοι, είτε το τμήμα απασχολείται από άλλον εκπαιδευτικό, είτε διαφοροποιείται και επαναπροσαρμόζεται το ορισμένο Πρόγραμμα διδασκαλίας. Στην περίπτωση αυτή, αφού προηγουμένως ενημερωθούν οι γονείς/κηδεμόνες οι μαθητές θα σχολάσουν νωρίτερα.
Οι μαθητές/τριες που για οποιονδήποτε λόγο δε συμμετέχουν στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής απασχολούνται σύμφωνα με τις οδηγίες του/της διδάσκοντα/σκουσας.
Για κάθε ωριαία απομάκρυνση μαθητή/τριας από την αίθουσα διδασκαλίας ενημερώνεται η Διεύθυνση, ώστε να φροντίσει για την επίβλεψή του/της. Επίσης ενημερώνονται οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών.
Μαθητής/τρια που απαλλάσσεται από την παρακολούθηση του μαθήματος των Θρησκευτικών παρακολουθεί μάθημα άλλης ειδικότητας.
Οι μαθητές/τριες που προσέρχονται αδικαιολόγητα καθυστερημένοι/ες στην αίθουσα διδασκαλίας μετά το διάλειμμα γίνονται δεκτοί από τους/τις διδάσκοντες/ουσες αλλά χρεώνονται με απουσία. (ΦΕΚ 5130 Β΄) άρθρο 20 παρ.7.
Όταν σε μαθητή/τρια επιβάλλεται το παιδαγωγικό μέτρο της αποβολής από τα μαθήματα, παραμένει στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/ κηδεμόνων/ εχόντων την επιμέλειά του/της. (ΦΕΚ 5130 Β΄) άρθρο 28 παρ.7.
ΥΓΕΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών της Α΄ τάξης προσκομίζουν στην αρχή του σχολικού έτους και μέχρι 30 Σεπτεμβρίου το Ατομικό Δελτίο Υγείας του Μαθητή (ΑΔΥΜ), το οποίο και αποτελεί προαπαιτούμενο για τη συμμετοχή στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής και για τη συμμετοχή του/της μαθητή/τριας σε δράσεις / αθλητικές δραστηριότητες του Σχολείου. Επίσης προσκομίζουν ιατρικές βεβαιώσεις και γνωματεύσεις, για τις οποίες το σχολείο πρέπει να λάβει γνώση.
Οι γονείς/κηδεμόνες μπορούν να ενημερώνουν το σχολείο για ζητήματα υγείας που δεν καλύπτονται από τις απαιτούμενες από το νόμο ιατρικές βεβαιώσεις και γνωματεύσεις. Το Σχολείο οφείλει να διασφαλίζει το απόρρητο των προσωπικών δεδομένων
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΠΟ ΠΙΘΑΝΟΥΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ
Ο Διευθυντής του Σχολείου, στην αρχή του σχολικού έτους σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών του Σχολείου, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Στις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, κανένα παιδί δεν αποχωρεί από το Σχολείο μόνο του. Τα παιδιά παραδίδονται στους γονείς/κηδεμόνες τους. Όσον αφορά την προστασία από σεισμούς και φυσικά φαινόμενα, επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου του Σχολείου, με την υλοποίηση ασκήσεων ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Επίσης, το σχολείο ενημερώνει τους/τις μαθητές/τριες, καθώς και τους γονείς/κηδεμόνες, για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών. Οι κανόνες λειτουργίας και αντίδρασης σε έκτακτες περιπτώσεις πρέπει να τηρούνται από το σύνολο των μελών. Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς και να τηρούν το σχέδιο Πολιτικής Προστασίας του σχολείου.
ΑΠΩΛΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ ΑΞΙΑΣ
Το Σχολείο δεν φέρει ευθύνη σε περίπτωση απώλειας χρημάτων ή αντικειμένων αξίας που οι μαθητές/τριες φέρουν τυχόν μαζί τους.
ΕΓΓΡΑΦΗ-ΕΠΑΝΕΓΓΡΑΦΗ
Για την εγγραφή μαθητών/τριών στην Α τάξη, εκτός από τον Απολυτήριο Τίτλο Σπουδών που αποστέλλεται από το Δημοτικό απαιτείται: α) Υπεύθυνη Δήλωση του ν. 1599/1986 (Α’ 75) των γονέων/κηδεμόνων/ασκούντος/ασκούσης την επιμέλεια του/της μαθητή/τριας στην οποία να δηλώνεται η νομιμότητα της άσκησης της επιμέλειας/συνεπιμέλειας. Στην περίπτωση διάσπασης της συμβίωσης των γονέων / ασκούντων την επιμέλεια, θα πρέπει να υποβάλλονται δυο υπεύθυνες δηλώσεις με τα προσωπικά τους στοιχεία. Στην προαναφερθείσα Υπεύθυνη Δήλωση δηλώνεται η αποδοχή της ηλεκτρονικής ενημέρωσης για ζητήματα της πορείας φοίτησης του/ της μαθητή/τριας, καθώς και η ηλεκτρονική διεύθυνση για την παραλαβή των ηλεκτρονικών μηνυμάτων ή ο αριθμός του κινητού τηλεφώνου στο οποίο θα αποστέλλονται τα σύντομα μηνύματα (SMS). Υπεύθυνη Δήλωση απαιτείται και για την επανεγγραφή από τάξη σε τάξη. β) Υπεύθυνη Δήλωση του ν. 1599/1986 (Α’ 75) των γονέων/κηδεμόνων/ασκούντος/ασκούσης την επιμέλεια του/της μαθητή/τριας με την οποία ο/η εγγραφόμενος μαθητής/τρια δε φοιτά σε άλλο Γυμνάσιο.(ΦΕΚ 5130 Β΄) άρθρο 8Ε παρ.1
ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
Οι μαθητές/τριες δεσμεύονται ότι:
Θα σέβονται τόσο τον εαυτό τους όσο και την προσωπικότητα των υπόλοιπων μελών της σχολικής κοινότητας, αποφεύγοντας οι ίδιοι/ίδιες αλλά και αποτρέποντας άλλους να ασκήσουν σωματική ή λεκτική βία σε βάρος συμμαθητών/ συμμαθητριών τους.
Θα συμμετέχουν στις ενδοσχολικές εκδηλώσεις – δραστηριότητες, ανάλογα με τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τα ταλέντα τους, προτείνοντας και οι ίδιοι/ίδιες ιδέες και αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες.
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, δε θα παρεμποδίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία.
Κατά τη διάρκεια τεστ ή διαγωνισμάτων δε θα υπονομεύουν την διαδικασία με αντιγραφή ή συνεννοήσεις κάθε είδους.
Θα μετακινούνται από τον ένα χώρο εργασίας στον άλλο, κατά τη διάρκεια του ημερησίου προγράμματος, έγκαιρα και αθόρυβα.
Μετά τα διαλείμματα θα προσέρχονται έγκαιρα στην τάξη για μάθημα. Στην περίπτωση που προσέλθουν αδικαιολόγητα καθυστερημένοι/ες στην αίθουσα διδασκαλίας, γίνονται δεκτοί από τους/τις διδάσκοντες/ουσες αλλά χρεώνονται με απουσία.
Θα επιδίδουν στους γονείς τους τις γραπτές ανακοινώσεις που τους απευθύνει το Σχολείο για την ενημέρωσή τους.
Δε θα απομακρύνονται από το σχολικό χώρο χωρίς την άδεια της Δ/νσης ή του εφημερεύοντα εκπαιδευτικού.
Δε θα να συζητούν με εξωσχολικά πρόσωπα από τα κάγκελα της αυλής ή δε θα προσκαλούν τρίτους μέσα στο χώρο του Σχολείου.
Η εμφάνισή τους θα είναι ευπρεπής με βάση τον άτυπο κοινωνικό κώδικα της εποχής. Φαινόμενα επίδειξης και υπερβολές δεν συνάδουν με την μαθητική ιδιότητα.
Θα διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους του Σχολείου, αποδεικνύοντας έμπρακτα ότι νοιάζονται για αυτό.
Θα προστατεύουν τη σχολική περιουσία (κτίριο, εξοπλισμό και υλικοτεχνική υποδομή). Στις περιπτώσεις εκείνες, όπου αποδεδειγμένα η φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων αυτών, καθώς και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών, αποδίδεται σε συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια, ο/η τελευταίος/α ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον γονέα/κηδεμόνα του/της . Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας καλεί τον γονέα/κηδεμόνα/ασκούντα την επιμέλεια στον οποίο αποδεδειγμένα αποδίδεται η ζημία και του ζητάει να την αποκαταστήσει, μέσα σε προθεσμία πέντε (5) ημερών. Στην περίπτωση που δηλώσουν ότι δεν προτίθενται να αποκαταστήσουν τη ζημία, τότε η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας το γνωστοποιεί στον οικείο Δήμο ή στη Σχολική Επιτροπή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 28 του ν. 5056/2023 .(ΦΕΚ 5387Β΄/2024 και ΦΕΚ 5130 Β΄2024, άρθρο 28 παρ.5).
Δε θα καπνίζουν( ν. 4633/2019 και ν. 3730/2008), δε θα καταναλώνουν αλκοολούχα ποτά, δε θα έχουν στην κατοχή τους ούτε θα κάνουν χρήση εθιστικών ουσιών σε οποιονδήποτε σχολικό χώρο.
Επίσης οι μαθητές/τριες θα πρέπει να γνωρίζουν ότι με εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με το τι ισχύει για τα κινητά τηλέφωνα, τις κάμερες και Ηλεκτρονικές Συσκευές στις σχολικές μονάδες, ορίζονται τα εξής:
- 1.Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή́ τους κινητά́ τηλεφώνα εντός των σχολικών χώρων (κτιρίων και υπαίθριων χώρων).
- Δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή́ τους εκτός από́ κινητά́ τηλεφώνα και οποιαδήποτε άλλη ηλεκτρονική́ συσκευή́ ή παιχνίδι που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου εντός του σχολικού́ χώρου. Ο ανάλογος εξοπλισμός που τους διαθέτει το σχολείο στο οποίο φοιτούν, χρησιμοποιείται κατά́ τη διάρκεια της διδακτικής πράξης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα και μόνο υπό́ την εποπτεία/επίβλεψη του/της εκπαιδευτικού́. (ΦΕΚ 5130 Β΄, άρθρο 28 παρ. 4) Στην παραπάνω απαγόρευση δεν εμπίπτει η χρήση ιατρικών εφαρμογών μέσω κινητού ή άλλων συσκευών αποκλειστικά και μόνο κατόπιν σχετικής ιατρικής γνωμάτευσης.
Σε περίπτωση που δεν τηρηθούν τα παραπάνω, ενημερώνονται οι γονείς και ακολουθούνται τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία παιδαγωγικά μέτρα.
Απαγορεύεται η φωτογράφιση ή βιντεοσκόπηση ή ηχογράφηση με οποιοδήποτε μέσο (π.χ. κάμερα, κινητό τηλέφωνο, συσκευή εγγραφής) σε όλους τους χώρους του Σχολείου. (ΦΕΚ 5130 Β΄) άρθρο 28 παρ. 4 Σε περίπτωση μη τήρησης των παραπάνω, ο Διευθυντής -ανάλογα και με τη βαρύτητα του περιστατικού- μπορεί είτε να επιληφθεί ο ίδιος του θέματος είτε να το παραπέμψει στο Σύλλογο Διδασκόντων. Στην πρώτη περίπτωση ο Διευθυντής μπορεί να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αποβολής από τα μαθήματα μέχρι 3 μέρες, ενώ στη δεύτερη περίπτωση ο Σύλλογος μπορεί να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αποβολής από τα μαθήματα μέχρι 5 μέρες . Στην περίπτωση που η φωτογράφιση/βιντεοσκόπηση αφορά ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, επιλαμβάνεται ο Σύλλογος Διδασκόντων και υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος. (ΦΕΚ 5130 Β΄, άρθρο 28 παρ. 4)
Επίσης απαγορεύεται η ανταλλαγή μέσω κινητού τηλεφώνου ή η ανάρτηση στο διαδίκτυο εικόνων, ήχων ή κειμένων που αναφέρονται σε μαθητές, εκπαιδευτικούς ή το βοηθητικό προσωπικό του Σχολείου, χωρίς τη συγκατάθεσή τους.
Η μη τήρηση όλων των παραπάνω συνεπάγεται την επιβολή παιδαγωγικών μέτρων. (ΦΕΚ 5130 Β΄) άρθρο 28
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ
Το λειτούργημα που επιτελούν οι εκπαιδευτικοί χαρακτηρίζεται από αίσθημα υψηλής κοινωνικής ευθύνης και προσφοράς. Στο έργο τους περιλαμβάνεται η εκπαίδευση −διδασκαλία, μάθηση και διαπαιδαγώγηση αλλά και η ασφάλεια και ομαλή σχολική ζωή των μαθητών. Η ανάπτυξη, η πρόοδος, η προαγωγή του πολιτισμού και η συνοχή της κοινωνίας εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα της εκπαίδευσης και κατ’ επέκταση από τη συμβολή και την προσπάθεια των εκπαιδευτικών. Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών οφείλουν να εναρμονίζονται με τους στόχους αυτούς και είναι σύμφωνα με το καθηκοντολόγιο, όπως αυτό ορίζεται από την εκπαιδευτική νομοθεσία. (ΦΕΚ 1340/2002)
ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Η Διεύθυνση δεσμεύεται ότι θα προωθεί το στόχο του δημοκρατικού Σχολείου. Θα σέβεται έμπρακτα την προσωπικότητα κάθε μέλους της σχολικής κοινότητας, τις απόψεις του, τις ιδιαίτερες ανάγκες του.
Ο Διευθυντής στη σχολική μονάδα αναλαμβάνει τον απαιτητικό ρόλο του διοικητή, του οργανωτή, του συντονιστή και του καθοδηγητή. Ενεργεί συντονισμένα για τη δημιουργία θετικού εκπαιδευτικού κλίματος και οράματος στη σχολική μονάδα. Εμπνέει τα μέλη του διδακτικού προσωπικού αποβλέποντας στην πραγματοποίηση θετικών εκπαιδευτικών αλλαγών. Διαδραματίζει αφενός συνεργατικό ρόλο και αφετέρου αξιολογικό. Επιπλέον προωθεί, ιεραρχικά, αιτήματα βελτίωσης, τόσο της υλικοτεχνικής υποδομής, όσο και της γενικότερης λειτουργίας του Σχολείου και υλοποιεί με αποφασιστικότητα την εκπαιδευτική πολιτική του Σχολείου.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ -ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ- ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ & ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ
Η Διεύθυνση και ο Σύλλογος Διδασκόντων/ Διδασκουσών προσβλέπουν στην αγαστή συνεργασία με τις οικογένειες των μαθητών/ τριών και με τον Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων, των οποίων ο ρόλος πρέπει να είναι διακριτός.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΜΕΤΡΑ
Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 102791/ΓΔ4, ΦΕΚ 5130/Β/ 10-09-2024, στις περιπτώσεις των μαθητών/τριών που δε βελτιώνουν τη συμπεριφορά τους το σχολείο προβαίνει στη λήψη μέτρων:
α) προφορική παρατήρηση.
β) επίπληξη.
γ) ωριαία απομάκρυνση
δ) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) ημέρες.
ε) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι πέντε (5) ημέρες.
στ) αποκλεισμός από πάσης φύσεως δράσεις, εκδηλώσεις, δραστηριότητες, που διοργανώνει το σχολείο (είτε επιλεκτικά είτε σωρευτικά)
ζ) αλλαγή τμήματος
η) αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Τα προαναφερθέντα παιδαγωγικά μέτρα αξιοποιούνται ως εξής:
Οι διδάσκοντες μπορούν να εφαρμόσουν την προφορική παρατήρηση, την επίπληξη και την ωριαία απομάκρυνση.
Ο διευθυντής μπορεί να εφαρμόσει την προφορική παρατήρηση, την επίπληξη, την ωριαία απομάκρυνση και την αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις ημέρες.
Ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί να εφαρμόσει όλα τα παιδαγωγικά μέτρα.
Καταγραφή παιδαγωγικών μέτρων:
Η παρατήρηση έχει σκοπό να προειδοποιήσει τον/ τη μαθητή/τρια ότι η συμπεριφορά του/της παρεκκλίνει από τα προβλεπόμενα από τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας και δεν καταχωρίζεται στο Βιβλίο Καταγραφής Ενεργειών Υποστήριξης Εύρυθμης Λειτουργίας.
Τα υπόλοιπα παιδαγωγικά μέτρα όπως και οι ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα καταχωρίζονται στο Βιβλίο Καταγραφής Ενεργειών Υποστήριξης Εύρυθμης Λειτουργίας. Για τα καταχωριζόμενα παιδαγωγικά μέτρα – ενέργειες το σχολείο ενημερώνει τους γονείς-κηδεμόνες.
Τι ισχύει σε περίπτωση ημερήσιας/πολυήμερης αποβολής των μαθητών από τα μαθήματα: Οι μαθητές/τριες που αποβάλλονται παραμένουν στο σπίτι τους με ευθύνη των γονέων / κηδεμόνων και οι ώρες απουσίας τους από την τάξη καταχωρίζονται (άρθρο 28. Παρ.7, του ΦΕΚ 5130,τ.Β΄/10-9-2024)
Ωριαία απομάκρυνση μαθητή/τριας από το μάθημα: Εάν μαθητής/τρια παρακωλύει τη διεξαγωγή μαθήματος, είναι δυνατόν να του/της επιβληθεί προφορική παρατήρηση και να απομακρυνθεί από την αίθουσα διδασκαλίας, οπότε απασχολείται με την ευθύνη του Διευθυντή του σχολείου, λαμβάνοντας απουσία. Ο/η εκπαιδευτικός που έλαβε την απόφαση του παιδαγωγικού μέτρου της ωριαίας απομάκρυνσης από το μάθημα ενημερώνει τους γονείς-κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας. Σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων ωριαίων απομακρύνσεων και πάντως μετά από τρεις απομακρύνσεις από τον/την ίδιο/α διδάσκοντα/ουσα ή πέντε συνολικά, , ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών δύναται να εφαρμόσει κατά τη κρίση του τα παιδαγωγικά μέτρα (ΦΕΚ 5130 Β΄) άρθρο 28.
ΑΡΙΣΤΕΙΑ – ΒΡΑΒΕΙΑ
Στους/στις μαθητές/τριες που επιτυγχάνουν βαθμό ετήσιας προόδου «άριστα» απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Αριστείο Προόδου».
Στους/στις μαθητές/τριες κάθε τμήματος που επιτυγχάνουν τον μεγαλύτερο βαθμό ετήσιας προόδου και διαγωγή «εξαιρετική» απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Βραβείο Προόδου».
Σε περίπτωση ισοβαθμίας το «Βραβείο Προόδου» απονέμεται σε όλους/ες τους μαθητές/τριες που ισοβάθμησαν.
ΕΠΑΙΝΟΙ
Στους/στις μαθητές/τριες οι οποίοι/ες έχουν σημειώσει σημαντική βελτίωση της επίδοσης τους απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Έπαινος Προσωπικής Βελτίωσης».
Στους/στις μαθητές/τριες που διακρίνονται για ιδιαίτερες πράξεις αλληλεγγύης και κοινωνικής προσφοράς και για πράξεις που εκφράζουν πνεύμα ανιδιοτελούς φιλαλληλίας απονέμεται ειδικός έπαινος.
ΔΙΑΓΩΓΗ
Η συμπεριφορά των μαθητών/τριών, που εκδηλώνεται με οποιοδήποτε τρόπο εντός ή εκτός του σχολείου με πράξεις ή παραλείψεις, συνιστά τη διαγωγή τους. Οι μαθητές/τριες οφείλουν να ακολουθούν τους κανόνες που διέπουν τη σχολική ζωή. Κάθε πράξη ή παράλειψη που έρχεται σε αντίθεση με αυτούς αποτελεί αντικείμενο παιδαγωγικού ελέγχου και αντιμετωπίζεται με παιδαγωγικά μέσα.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΔΙΑΓΩΓΗΣ
Η διαγωγή κάθε μαθητή/τριας χαρακτηρίζεται ως «εξαιρετική», «καλή» ή «μεμπτή» ως εξής:
«Εξαιρετική» χαρακτηρίζεται η διαγωγή του/της μαθητή/τριας, όταν τηρεί απολύτως τους κανόνες της σχολικής ζωής.
«Καλή» χαρακτηρίζεται η διαγωγή του/της μαθητή/ τριας, όταν υπάρχουν παρεκκλίσεις από την τήρηση των κανόνων της σχολικής ζωής.
«Μεμπτή» χαρακτηρίζεται η διαγωγή μαθητή/τριας όταν αυτός/ή αποκλίνει από την προσήκουσα διαγωγή σε βαθμό ανεπίτρεπτο, αλλά κρίνεται ότι είναι δυνατή η επανόρθωση της παρέκκλισης αυτής εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος.
ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΗ ΔΙΑΓΩΓΗΣ
Ο ετήσιος χαρακτηρισμός της διαγωγής των μαθητών/τριών πραγματοποιείται πριν τη λήξη του διδακτικού έτους με ειδική πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών και πριν την έκδοση τίτλων σπουδών, συμπεριλαμβανομένων των απολυτηρίων, των πτυχίων και λοιπών αποδεικτικών και πιστοποιητικών σπουδών, ο οποίος αποφαίνεται κατά πλειοψηφία συνεκτιμώντας την εν γένει συμπεριφορά τους, καθώς και τα παιδαγωγικά μέτρα ή τις ηθικές αμοιβές που έχουν καταχωριστεί στα οικεία βιβλία. Κάθε χαρακτηρισμός διαγωγής ως «καλής» ή «μεμπτής» πρέπει να είναι αιτιολογημένος
Ο χαρακτηρισμός της διαγωγής των μαθητών/τριών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει παιδαγωγικό χαρακτήρα και αποσκοπεί στον εντοπισμό προβλημάτων συμπεριφοράς και στην καλύτερη παιδαγωγική αντιμετώπισή τους στο πλαίσιο της σχολικής ζωής.
Ο κανονισμός λειτουργίας ισχύει και κατά τη διάρκεια διδακτικών-εκπαιδευτικών επισκέψεων καθώς και κατά τη διάρκεια ενδοσχολικών και εξωσχολικών δράσεων που οργανώνονται από τη σχολική μονάδα.
Οποιοδήποτε θέμα προκύπτει στη σχολική καθημερινότητα, σε περίπτωση που δεν αναφέρεται στον παρόντα Σχολικό Κανονισμό, θα επιλύεται στη βάση παιδαγωγικών κριτηρίων και του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου.